Wednesday, June 3, 2009

AL-QURAN DAN AS-SUNNAH DIJADIKAN DALIL PAS UNTUK BERMUSUH DENGAN UMNO?


muktamar 55 youth dpp 030609 stagePAS terus mendakwa partinya berjuang berdasarkan kepada Al-Quran dan As-Sunnah sebagai menghalalkan cara untuk bermusuh dengan UMNO dan BN. Na'uzubillah....

Demikian ketegasan yang diungkapkan oleh Timbalan Presidennya, Ustadz Nasharuddin Mat Isa yang memperjelaskan bahawa kepemimpinan tertinggi parti itu tidak pernah mempunyai sebarang niat atau perancangan untuk bersama dengan Umno atau BN.

Sebaliknya, kata beliau, ia hanyalah spekulasi semata-mata.

"Saya percaya adik-adik saya dalam Dewan Pemuda PAS bersama-sama saya dalam agenda ini," katanya ketika berucap merasmikan muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) di markas PAS di Taman Melewar Gombak malam kelmarin.

"Akan kita pertahankan parti ini dari sebarang unsur yang cuba merobek dan mengganggu keutuhan jemaah kita," katanya.

"Al-Quran dan al-Sunnah yang megajar kita untuk mengenal siapa musuh dan siapa kawan, ketika mana hendak berperang dan ketika mana pula hendak berdamai," katanya.

Sehubungan itu, katanya, prinsip dan dasar Islam yang perjuangkan oleh PAS tidak sesekali akan berganjak.

Bersandarkan kenyataan yang dibuat oleh pemimpin nombor dua Parti Islam SeMalaysia (PAS) ini, jelas memperlihatkan betapa dangkalnya pentafsiran mereka sehingga kabur untuk membezakan di antara musuh sebenar yang perlu diperangi dan golongan mana yang perlu diukhwahkan silaturrahimnya.

PAS melihat partinya lebih mulia daripada golongan Islam lain yang tidak turut serta di dalam jemaah mereka sehingga tergamak menjadikan UMNO sebagai musuhnya, manakala pengikut DAP yang secara nyata menolak negara Islam telah dijadikan sebagai rakan karibnya.

Pengikut UMNO yang beragama Islam semakin dipandang hina kerana mereka beranggapan bahawa UMNO perlu ditentang dan diperangi habis-habisan. Mereka rasa tidak bersalah di sisi Allah untuk bermusuh sesama Islam semata-mata berlainan fahaman parti.

Pengikut DAP agak terselamat daripada mendapat penghinaan oleh ulamak PAS, kerana mereka melihat DAP lebih Islamik daripada UMNO. Tentunya mereka memperolehi sumber dalil aqli dan juga dalil naqli yang mengharuskan PAS bermusuh dengan UMNO. Demi nak menjaga 'silaturrahim' dengan DAP mereka lebih selesa berkawan dengan puak parti itu, dan sanggup pula memutuskan silaturrahim bersama umat Islam yang menjadi pengikut UMNO.

Jika inilah tafsiran Islam yang dibawa oleh PAS, semakin bercelarulah umat Islam di negara ini. Sebenarnya PAS tidak memiliki 'authority' yang mutlak di sisi Islam untuk berkata DAP lebih wajar disepakati menjadi sekutunya untuk menikam umat Islam lain yang berada di dalam kabilah UMNO.

Adakah kaedah ini yang diajarkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah? Jawapan kepada soalan ini ialah - hanya PAS yang berkata Al-Quran dan As-Sunah telah mengharuskan mereka memusuhi UMNO, sedangkan Islam adalah agama persaudaraan. Siapa yang mengengkari Al-Quran dan As-Sunnah? Tentunya PAS akan terus mendakwa bahawa UMNOlah yang patut dimusuhi, dan mereka konsisten sejak dulu lagi dengan berkata betapa UMNO bukanlah selayaknya di sisi Islam melainkan PAS?







No comments:

Post a Comment